j.

Grattis, Grattis, Grattis till Studenten Julia. Grattis!

Kramar efter kramar, skratt efter skratt. och även tårar efter tårar. De är kanske så jag ska förklara min student. Att just jag har tagit studenten som alla andra här på torget med vita mössor i Falköping. Men gud vilken resa det har varit. Men gud vad jag har njutit och gud vad jag har hatat. Det här är Julia Lindberg och här är min "sommarskriv".

 

och det var -Det löser sig med Timbuktu. När den här låten spelade på sommarrocken 2007 i Svedala så visste jag att det var just en månad kvar tills jag skulle flytta hem ifrån. De löser sig är någon som mamma alltid säger till mig, och ja det stämmer. Allt löser sig. Det vet jag, eller allt löser sig när det gäller med mig. En av mina närmsta vänner skrev något fint till mig en gång, den här gången var just när jag flyttade ifrån Svedala till Falköping. Jag hade förstörs hennes Mp3 (förlåt Sara) och den hade fastnat på en låt och det var en mening som gick om och om igen. Det var det det löser sig, det löser sig det gör det alltid.

För det har ju alltid löst sig för mig, eller det mesta. Jag har klarat Studenten och det tycker jag är det bästa som har löst sig för mig. inte alla stunder har det varit "sjung nu om studentens lyckliga dar"

 

Och nu fick ni höra Use Somebody med Kings of Leon.

Att flytta långt hem ifrån när man är 16 år är kanske inte alla klarar av, eller. 10 tjejer klarade av det. Att flytta hem ifrån när de är 16, att flytta för min del 40 mil hemifrån. De tog mig lång tid att förstå att jag hade flyttat så långt hemifrån och det tar mig fortfarande tid att förstå att jag flyttade hem ifrån för 3 år sen. Jag flyttade så tidigt eftersom jag var eller kanske är en volleybollnörd. Jag blev intagen på ett  volleybollgymnasium. och varför just skulle jag då behöva flytta 40 mil hemifrån. Det är ett riksintag gymnasium, alltså det 10 bästa tjejerna i Sverige som är födda 1991. Det var viktigt att tänka på när man gick till träningen klockan 07.00 på tisdag morgonen i ettan, eller när man spelade den dåliga matchen en söndagskväll och när man visste att man var tvungen att plugga när man kom hem. Och varje gång jag har haft det jobbigt på Wetterlinsgatan i Falköping har jag tänkt, varför är jag här? VARFÖR har jag utsatt mig för det här hemska? Jo, eftersom du är en av de 10 bästa i Sverige på volleyboll.

 

The Way I Are med Timbaland var det nu. Den här låten, ja vad ska jag säga. tänk att 60 elever ifrån hela Sverige bor i två stycken lägenheters hus och ja.. Vi har levt rövaren under de tre åren vi har gått på gymnasiet. Vi alla visste att man fick inte, det var strängt förbjudet att dricka alkohol i lägenheterna. och inte bara i lägenheterna det var förbjudet att dricka överhuvudtaget. Men vad tänker det på när de bad oss skriva på ett kontrakt om att vi inte fick göra det, Vi är 60 studenter och vill leva som alla studenter! Det kontraktet har ingen följt, Förlåt nu alla tränare, rektorer och lärare som vi har lovat. Men alkoholen har flödat i mängder och vi har gjort saker som vi aldrig hade fått. Men så är det att vara "volleybollare". Att vara volleybollare kan bara en volleybollare förklara. Det är speciellt. Man är längre än alla andra i sin klass, man prata inte som alla andra. När jag en gång fick förklarat för mig hur en volleybollars förklaras, så blir det oftast. Har mjukisar och uppsatt hår.

 

Not ready to make nice med Dixie Chicks.

Vi var 10 tjejer som alla var födda 1991, vi ALLA tog studenten den 4 juni 2010. Vi 10 tjejer kallas oss för Totally Spice. Varför, är en lång historia. men gör en lång historia lång kort, Bunkern, i källaren i Odelhallen. Att det inte alltid har varit lätt att bo 10 tjejer i tre lägenheter kan inte alltid var lätt. Man har inte alltid älskat varandra, men man har inte alltid hattat varandra heller. Samtidigt som jag skriver det här läser jag Elins gamla inlägg i hennes blogg, ( jag behövde få inspiration). Det här inlägget jag just läser nu heter: Switch, Hon skriver att hon älskar wetterlinsgatan. Jag byter hemsida och klickar mig in på Lisas blog, så läser jag ett inlägg som heter : Nu har det gått gör lång. Lisa skriver, Jag avskyr detta skabbiga, lyhörda med alldeles för låga bänkar i köket! Jag tror och även vet att lisa syftar på volleybollhuset.

 

We are golden - MIKA

Solen sken det var de finsate dagen sedan jag vet inte vad. Det var redan fint väder dagen innan, på torsdagen. Men idag var det fredag, det var D-dagen. Studenten. När jag flyttade hemifrån trodde jag aldrig att jag skulle ta studenten. Jag har många gången under tiden på ållebergsgymnasiet tänkt att jag aldrig skulle klara att ta studenten. I slutet av "första ring" fick jag vet att jag hade dyslexi. Det är att man har e tt handikapp, man har svårigheter att läsa och skriva. Det har jag alltid haft så varför skulle jag vara handikappad. Att i början av ettan, när jag inte klarade av mina prov så trodde jag var dum i huvudet. Jag var helt störd, jag förstod ju inte vad som stod på pappret. Alla andra förstod, alla förutom jag. Jag var trög. Nej, jag var inte trög jag hade bara ett handikapp. Jag har dyslexi. och vet ni, jag skäms inte över det. Inte för någon, jag har kunnat använda mitt handikapp ibland med att säga, men jag har ju dyslexi. Jag har fått så otroligt mycket hjälp med mitt handikapp, min ängel under gymnasiet heter Britt Hillbert. Britt har stöttat och tröstat och hjälpt mig med alla prov alla inlåningar med mina problem. De var en skön känsla att lämna en rosa blomma åt henne och säga TACK, tack för allt. och då menar jag allt.

 

Waka Waka- den här låten är studenten flera gånger om och om igen.

När jag tänkte tillbaka till studentdagen så spelas allt upp igen i huvudet. En mening som jag hör om och om igen i huvudet. det är Lisa som höll ett tal på studenten, ; - för 3år sen så lämnade våra föräldrar oss här och nu har de kommit igen men inte nu för att lämna oss utan för att hämta hem oss. Tår efter tår fällde jag. Jag kan inte förklara om det är glädje tårar eller sorg.

 

Nu var det slut för den här gången. Och ja det blev lång jättelångt. men läs gärna och lämna en kommentar! Puss julia. som för första gången försöker sig på att skriva en sommarskriv ;)

 


Kommentarer
Postat av: eluz

fiiiint jullan! skitbra! fortsätt så :)

2010-07-09 @ 00:26:11
URL: http://eluz.blogg.se/
Postat av: Lisa M

Fantastiskt fin Julia, jätte kul att läsa <3

Tack för att du förgyllde världens bästa klass under dessa tre år.



<3

2010-07-09 @ 14:19:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0